dinsdag 4 januari 2011

VPL Jaarverslag 2010

VPL Nieuwsbrief 2010
VPL vindt het belangrijk dat haar leden en stakeholders weten welke resultaten VPL het afgelopen jaar heeft geboekt en welke activiteiten hebben plaats gevonden. In 2010 is er heel veel gebeurd. In dit jaarverslag kunt u dan ook lezen waarom het VPL-lidmaatschap toegevoegde waarde heeft voor parketleveranciers bij hun bedrijfsvoering. Dus hierbij de resultaten van het jaar 2010. En een uitstapje naar het jaar 2011.

Waarom VPL?
Parketleveranciers kunnen richting de consument wel een steuntje in de rug gebruiken. Zeker in deze periode waarin de kredietcrisis voorbij is, maar de gevolgen ervan nog doordreunen. Er vindt weinig grootschalige nieuwbouw plaats. En mede daardoor blijft het aanschaffen van luxe consumptiegoederen ver achter. Daarom is het ook belangrijk lid te zijn van een collectief dat als prioriteit heeft de “parketbelangen” te behartigen. En hiermee bedoelt de VPL het behartigen van de belangen van parketleveranciers. “Schoenmaker blijf bij je leest”.  De parketbranche heeft een eigen problematiek met een eigen aanpak. Als VPL zijn wij van mening dat het meerwaarde heeft dat je onder soortgenoten bent en niet tussen allerlei ander pluimage. Als vakmensen onder elkaar praten over zaken die binnen de parketwereld spelen. Dat klinkt enigszins populistisch, maar het dekt toch echt de lading van de boodschap.

Direct invloed op het VPL-beleid
Het onder elkaar zijn krijgt binnen VPL vorm in de Algemene Leden Vergaderingen (ALV). Deze vergadering wordt door leden zeer goed bezocht. De ALV is hét middel bij uitstek om direct invloed uit te oefenen op het te formuleren VPL-beleid. Het afgelopen jaar zijn de leden en bestuur VPL met open armen ontvangen bij Hatibo in Lisse en Bona in Haarlem. Beide bedrijven zijn buitengewoon lid van de VPL. Tijdens de tweede ALV van 2010 vertelde de heer Henk van der Duim, de social media-expert, meer over de wondere wereld van LinkedIn en Twitter. Een groot succes en direct inhakend op het beleid van VPL, namelijk: “VPL gaat digitaal”. Over dit project leest u meer in dit jaarverslag. De leden zijn erg enthousiast over dit project.

Specifiek parket leveringsvoorwaarden
VPL heeft als enige branchevereniging in Nederland unieke leveringsvoorwaarden die specifiek voor de parketbranche zijn ontwikkeld. VPL heeft zich daar sterk voor gemaakt. De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis volgden deze ontwikkelingen op de voet. Ze waren aanwezig bij de overleggen met de SER en hebben daar waar nodig inbreng gehad. De Consumentbond en de Vereniging Eigen Huis staan dus achter de VPL leveringsvoorwaarden.

Bereikte resultaten VPL 2010

  • Nieuwe parket leveringsvoorwaarden
    Hierboven kon u al lezen dat leveringsvoorwaarden in samenwerking met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis zijn ontwikkeld. Het unieke is dat het leveringsvoorwaarden specifiek voor de parketbranche zijn én dat zij samen zijn ontwikkeld met partijen die de belangen behartigen van uw klant.
  • CAO algemeen verbindend verklaard en toegestuurd
    Specifiek voor de parketbranche is binnen het Sociaal Fonds Parket wederom een CAO afgesloten. Deze CAO loopt tot 31 december 2011.
  • BTW-tarief 6% als eerste met rekenmodule, goed en helder gecommuniceerd naar de leden
    VPL heeft tijdig en continu gecommuniceerd over de verlaging van het BTW-tarief. Een calculatiemodel is op onze website geplaatst, zodat VPL-leden eenvoudig de twee tarieven, namelijk 19% BTW op handel en 6 % BTW op arbeidsuren of vaste vloeren in panden ouder dan twee jaar, konden berekenen. Let wel, VPL had dit rekenmodel binnen één week tijd op haar website gezet. Veel inspanning, groot resultaat! Inmiddels is dit calculatiemodel al tig keer geraadpleegd door de leden.
  • Begeleiden van klanten die te maken kregen met het faillissement van hun parketleverancier

    VPL heeft klanten begeleid tijdens of na het faillissement van hun parketleverancier. Uniek in Nederland en zeker in de parketbranche. Veel leed kon verzacht worden door het uitkeren van bedragen, zoals maximaal 25% van het aankoopbedrag, wat ook het percentage is voor de aanbetaling.
  • Secretariaat verder geprofessionaliseerd
    Het secretariaat van VPL professionaliseert van dag tot dag. Er wordt effectief gewerkt en daar waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van digitale tools om het secretariaat van VPL te optimaliseren. Een paar voorbeelden:
    • De ledenlijst is gekoppeld aan een volgsysteem
    • Speciaal gedeelte op de website voor leden met login
    • Apart gedeelte op de website voor VPL-bestuur met login

      Effectief, efficiënt en accuraat.
  •  Nieuwsbrief
    In 2010 is de VPL-nieuwsbrief ontwikkeld en uitgebracht. Iedere maand krijgen de VPL-leden het laatste vereniging- en branchenieuws. Zeer waardevol. De nieuwsbrief staat ook op het besloten gedeelte van de website.
  • ALV op locaties van buitengewone leden
    De ALV van VPL werd in 2010 en zal ook in de toekomst bij de bijzondere leden van de VPL georganiseerd worden. Een regelrechte win-win-win situatie. De VPL-leden nemen een kijkje in de keuken bij een van haar toeleveranciers, de buitengewone leden tonen hun bedrijf en producten aan de VPL-leden én de vereniging VPL ontvangt haar leden op een prachtige locatie. Dus drie vliegen in één klap. Hoe mooi willen we het hebben met zijn allen?
  • Parketopleidingen II en III
    Met diverse partijen is samengewerkt om voldoende leerlingen aan te melden bij de parketopleidingen II en III.
  • EVC
    VPL heeft zich hard gemaakt voor de implementatie van EVC-trajecten binnen de parketbranche. Vanuit het Sociaal Fonds Parket (SFP) kan men voor deze EVC-trajecten subsidie aanvragen. Echt een kans om de professionalisering van de parketleveranciers en hun medewerkers te optimaliseren. VPL heeft bijgedragen aan de infrastructuur voor EVC- trajecten. Tevens heeft VPL kandidaten geworven om deel te nemen aan deze EVC-trajecten.
  •  Geschillenprocedure
    Voor VPL-leden is het nu mogelijk de geschillen procedure digitaal te volgen. Hiervoor kunt u inloggen op www.sgc.nl  en u ziet in welke fase van de procedure de klant c.q. geschil zich bevindt. Uw klant kan dit ook volgen! Voor alle duidelijkheid, u en uw klant kunnen alleen digitaal het desbetreffende geschil zien. Derden kunnen daar niet bij komen.
  •  VPL gaat digitaal
    “VPL gaat digitaal”
    was een van de grootste projecten van het afgelopen jaar. Alles wat digitaal kan, is gedigitaliseerd en alle producten en diensten die VPL in de toekomst gaat ontwikkelen worden digitaal of krijgen een digitale opponent. ”VPL gaat digitaal” kent veel onderdelen. Hieronder staat een uitgebreid overzicht. Gevolgd door een lijst met kengetallen.

    VPL gaat digitaal
    • Betere en mooiere website
      De website van VPL, http://www.vplparket.nl/ is verbeterd en mooier geworden. In de loop der tijd komt er nog meer lijn in en zal het een van meest toonaangevende websites worden in de parketbranche. VPL-leden kunnen hiermee hun voordeel doen door in te loggen op het besloten gedeelte van de website.
    •  Blog
      VPL-nieuws wordt op verschillende manieren onder de aandacht gebracht. Zo is er de papieren nieuwsbrief. De digitale versie van deze nieuwsbrief staat op het besloten gedeelte van de website. Maar er is meer….. buitengewone leden, vaste toeleveranciers of andere stakeholders kunnen hun informatie plaatsen op de VPL-blog. De website wordt op deze manier een ontmoetingsplaats voor informatie van en voor de ondernemer in de parketbranche. Over tal van onderwerpen is informatie beschikbaar. Zolang de informatie interessant is voor ondernemers in het algemeen en de parketondernemer in het bijzonder, wordt het geplaatst. Wederom uniek in zijn soort. De VPL-blog gaat namelijk verder dan alleen plaatsen van persberichten en gekonkel uit de branche. De informatie is dusdanig interessant dat het ook echt iets toevoegt voor de ondernemer en zijn bedrijfsvoering.
    • Twitter
      Het VPL-secretariaat plaatst iedere werkdag een berichtje op Twitter. Als het noodzakelijk is vaker. Het Twitteraccount is gekoppeld aan de VPL- website. De VPL-volgers en zij die de website bekijken zien dus die berichtjes. De leden en overige stakeholders kunnen zo van dag tot dag zien welke taken VPL uitvoert en wat VPL tot op heden heeft bereikt. Directer en sneller kan het nieuws niet zijn.
    • www.mijnvplvloer.nl
      VPL heeft een tool ontwikkeld die haar leden kunnen gebruiken als een van de verkoopargumenten. Eindgebruikers, dus uw klanten, kunnen zich laten registeren op www.mijnvplvloer.nl. Na registratie krijgen die klanten regelmatig informatie over onderhoud en “verzorging” van hun parketvloer. Ieder seizoen krijgen de geregistreerden een e-mail met informatie die van wezenlijk belang is voor hun vloer. Wellicht ontvangt men in de toekomst ook een brief. Een brochure over www.mijnvplvloer.nl is in ontwikkeling. Deze kunt  u bij uw koopovereenkomst en de VPL- leveringsvoorwaarden voegen.
    • Hyves, Facebook en LinkedIn
      Op al deze netwerksites heeft VPL een profiel.
    • Cijfers VPL gaat digitaal
      • De website is in 2010 4.424 keer bezocht.
      • De pagina waar potentiële kopers VPL-leden kunnen opzoeken is 1.429 keer bezocht. 
      • De blog is in 2010 - november en december -  1.122 keer bezocht.

Bestuurlijke ontwikkelingen 2010
  • 2010 kende de volgende bestuurlijke ontwikkelingen:
    • De heer J. Samulski, was tot en met begin 2010 voorzitter van VPL, heeft zijn rol en functie als voorzitter neergelegd. Met pijn in zijn hart, dat wel.
    • De heer J. (Jan) van der Sluys heeft het stokje van de heer Samulski overgenomen. De heer Van der Sluys was eerder vice-voorzitter van VPL.
    • Het VPL-bestuur heeft de heer W.J. (Willem Jan) Kock mogen verwelkomen als bestuurslid.
  • Portefeuilleverdeling:
    • de heer J. van der Sluys; voorzitter
    • de heer A. Wonnink; penningmeester
    • de heer G. Klitsie; bestuurslid en portefeuillehouder techniek
    • de heer W.J. Kock; bestuurslid en portefeuillehouder relatiebeheer
Activiteiten VPL in 2011
  • www.mijnvplwerkvloer.nl
    VPL heeft voor 2011 grootse plannen. Naast www.mijnvplvloer.nl ontwikkelt VPL ook www.mijnvplwerkvloer.nl . Het wordt een trefpunt voor VPL-leden die werk in de aanbieding hebben. Dus leden die veel werk hebben en die het werk met hun eigen medewerkers niet aankunnen. Daarnaast kunnen leden die medewerkers in de zogenaamde leegloop hebben, kijken of er andere VPL-leden zijn waarvoor zij eventueel werkzaamheden kunnen verrichten. Het idee is natuurlijk niet nieuw, maar door het digitale karakter kan VPL het nu ook daadwerkelijk vorm geven.
  • Samenwerking NPF
    In 2010 werd  al samengewerkt met NPF.  Deze samenwerking krijgt in 2011 verder gestalte. Wat staat er op stapel?
    • een project aangaande onafhankelijk deskundigen
  • Certificering parketteurs
    In 2011 wordt een begin gemaakt met het opzetten van de certificering van parketteurs. Inhoudelijk is hierover nog niet veel te melden, wel dat de voorbereidingen in volle gang zijn.

Via de nieuwsbrief blijft u op de hoogte van alles wat er binnen VPL speelt.
VPL is ervoor u!!!

De volgende ALV vindt plaats op maandag 18 april 2011.
Noteer deze datum in uw agenda.

Goede redenen om lid te worden van VPL
  1. Ledenbijeenkomsten/ledeninformatie
  2. Specifieke uniforme leveringsvoorwaarden
  3. Onafhankelijke geschillenregeling
  4. Juridische ondersteuning
  5. Incasso-opdrachten
  6. Vakopleiding
  7. Onderzoek
  8. CAO voor Parketondernemingen
  9. Naamsbekendheid
  10. VPL-website
  11. Gratis abonnement op Mobilia Vloeren
  12. Samenwerking met Alliance van Parket Fabrikanten en Importeurs
  13. Bestuurlijke invloed
  14. Invloed wet- en regelgeving
Waarom koopt een consument bij een VPL-leverancier?
  1. Eerlijk, vriendelijk en helder advies op maat
  2. Professionele en vakkundige parketteurs
  3. Een volledig bewaakt proces. Van aanschaf tot oplevering.
  4. Zekerheid en garantie.
  5. Duidelijke afspraken (algemene voorwaarden opgesteld met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis).
  6. Lid van een onafhankelijke geschillencommissie.
  7. Garantie op uw aanbetaling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten